Afrikaanse metafysica

Eergisteren teruggekeerd van een tweede terreinsessie, ditmaal op de andere oever van de Congostroom. Dat betekent dat die laatste overgestoken moest worden. Wel een grappige bedoening als je met je volgestouwde moto op zo’n gemotoriseerde kano zit.

Ditmaal werden er niet al te veel beesten gevangen (het vangstsucces bij de eerste sessie gaf een verkeerd beeld omdat ik zo stom was geweest deels met de foute vallen te vangen), waardoor er weer erg veel tijd was om te palaveren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Eén van de discussies begon toen ik het nut van de gids in vraag stelde. Die stelt na de eerste dag al snel niet veel meer voor dan draagjongen. Een kost waarop bespaard kon worden, ik had namelijk wat nipt gerekend qua meegenomen Congolese franken. Dat was buiten “Desisingo” gerekend, een blanke, boze geest met lange, zwart wapperende haren. Ik was blij dat Franck, de Congolese thesisstudent, er tenminste niet in geloofde. De volgende dag komt hij echter af met het ene na het andere magie-verhaal. Het gaat van zijn teleportatie van 27 kilometer tot vliegende schotels van een halve vierkante meter die 200 naakte mensen in enkele minuten tot in Europa kunnen brengen. Of waarom dacht jij dat er zoveel illegalen de “ondoordringbare” grens van Europa oversteken. In elk geval is de hekserijtraditie hier erg goed ingeburgerd, iets wat we niet in Europa zouden kennen. Vraag ze niet waarom, want dan krijg je de vraag terug waarom er in Europa gsm’s geproduceerd worden en in Afrika niet.

Ondertussen is de minimumtemperatuur hier de maximumtemperatuur in België geworden. Maandag vertrek ik opnieuw op terrein.

Explore posts in the same categories: Congo

2 reacties op “Afrikaanse metafysica”

  1. Dietje Says:

    Dietje toch!
    Desisingo-verhalen!

    BTW: kijk eens wat een accordeon of een authentiek Force Publique pak alginds kosten? moest je dat ergens tegenkomen natuurlijk

  2. adinda Says:

    Dieter toch! Wat een avonturen…
    een korte omschrijving van mijn gevoelens bij het lezen:
    jaloezie, ontzag, ongeloof, blijdschap, verrast, benieuwd, enthousiast, geinteresseerd, triest, ea. Ik zie u binnenkort alvast op de UA! Tot dan en post nog maar lekker veel.

    PS. Mijn limburgs vlot, desondanks ik al ettelijke maanden geen limburger tegengekomen ben. De “Aaaaapeeeeelprrrruuuuuttt” kan ik echter nog denderend goed. Doch kijk ik uit naar het moment alwaar we het nog eens samen kunnen oefenen 🙂


Geef een reactie

