Honger

Ik heb hier steeds toegang tot internet op zulke onverwachte momenten. Daarom moet ik steevast heel snel dingen verzinnen om te schrijven, want je hebt geen tijd om er over na te denken. En dat begint bij een titel: “honger”, omdat ik op dit eigenste moment verschrikkelijk veel honger heb, eigenlijk wordt er maar 2 keer per dag gegeten, en dat is ’s ochtends en ’s avonds.

’s Ochtends eet ik meestal brood, ’s avonds eet ik Congolees, en dat betekent fufu (van maniok), chikwague (van fufu, dus van maniok, niet erg lekker), rijst, bakbananen (erg lekker), maniokbladeren, kip, taai vlees, geitevlees, pekes en ertjes uit een tweetalig restoblik, maar ik heb hier ook al frieten gegeten. Vanavond zouden we voor ons gastgezin spaghetti maken.

’t Is hier wel nog altijd nen dikke meevaller, mijn verjaardag is rustig gevierd, ik ben nog naar de foor Fikin geweest (stel u daar niet al te veel bij voor), ik heb het Palais de la Nation gezien (Kabila niet gespot), familie van de gastzus gezien,… Maar ik heb sinds vorige keer ook al een rustdag gehad, waar ik erg blij mee was om even op adem te komen in deze drukke stad.

Het weer is hier ongeveer altijd hetzelfde: grijsovertrokken met soms een zonnetje, temperaturen steeds tussen 24 en 28 graden. Eigenlijk perfect om een t-shirt te dragen en toch niet te warm. Vrijdag vertrekken we naar het platteland, ik kijk er al erg naar uit om wat frisse lucht in te ademen, want gezond is de lucht hier allesbehalve. Geen wonder dat de zon hier ’s avonds soms dieprood achter de wolken te zien is.

Nog even een kleine update wat betreft het grappige straatbeeld: ik heb eergisteren een ‘De Lijn’-bus met werkend digitaal opschrift: “Geen Dienst”. Zulke momenten gaan helaas altijd te snel voorbij om er een foto van te trekken. Foto’s trekken is trouwens niet altijd gemakkelijk, de mensen hebben dat niet graag (ook al trek je een boom), dus moet dat altijd erg subtiel gebeuren.

Tot de volgende!

Explore posts in the same categories: Congo

One Comment op “Honger”

  1. Karen Says:

    Bonjour frère!
    Oei, honger das ni goe, wij genieten hier nochtans van frietjes, lasange, pizza, pasta’s, taarten,… en genoeg ook, soms zelfs teveel.
    En vanavond eten we courgettentaart, mjamiejam…. mmmmm!
    Moet ik dan toch maar noodpakketten opsturen per vliegtuig?
    Groetjes,
    Karen


Geef een reactie

