Poolse praatproblematiek

De Poolse taal blijkt allesbehalve gemakkelijk. Naast de 7 naamvallen en de niet al te gemakkelijke uitspraak (probeer 90 maar eens van de eerste keer, fonetisch “dzjevjentsjdzdjesjont”), blijkt het Pools ook enkele (bij momenten grappige) verwarringen te kennen. ‘Nee’ blijkt ‘Nje’ te zijn, tot daar aan toe, maar na een week bleek dat de Polen voor het Nederlandse ‘Ja’ zowel ‘Tak’ als ‘No’ te gebruiken, verwarring troef dus. Ondertussen ken ik al wel de basics, en morgen start de Poolse cursus, waar ik nog ECTS credits voor krijg ook. Het lijkt nu echter onmogelijk om een mondje Pools mee te klappen na een half jaar, daar heb ik me al bij neergelegd.

Afgezien van de Poolse cursus blijkt het nog niet echt duidelijk welke vakken ik kan volgen, de Orientation Day bracht op dat vlak niet echt iets nieuws. Het lijkt er op dat ik hier niet al te veel moet voorstellen op het vlak van de studies zelf, maar daar kan ik mee leven, het heeft zo zijn voordelen, al blijft het ergens jammer.

Intussen heeft het ESN (Erasmus Student Network) nog wat activiteiten georganiseerd, waaronder een deel van de orientatiedag en een “Polish Party” in het plaatselijke Rezerv’at. De activiteiten waren fijn en ook een ideale gelegenheid om te ontdekken wie nu eigenlijk die andere Erasmusstudenten zijn. Naast grote delegaties van Frankrijk, Spanje en Turkije, blijken er ook nog Litouwse, Duitse, Portugese, Oostenrijkse en Waalse studenten te zijn. Met die laatste (het is er eentje) maak ik morgen “Potee liegeoise”, de Vlamingen (ik dus) moesten dus maar weer eens toegeven 😉 Nee ok grapje, ik ken het niet, dus leek me het wel grappig, en het blijkt niet al te moeilijk om klaar te maken, en het kan op voorhand klaargemaakt worden, want er is geen keuken ter beschikking, dus frieten waren helaas geen optie. Deze Luikse stamppot zou er ongeveer zo moeten uitzien.

Explore posts in the same categories: Warschau

Geef een reactie

